پایگاه مقاومت شهید قدوسی(ره)کرمان

انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.(مقام معظم رهبری)

پایگاه مقاومت شهید قدوسی(ره)کرمان

انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.(مقام معظم رهبری)

خانه ای به رنگ 12 بهمن/ کلید انقلاب اسلامی در خمین

یک و نیم میلیون جمعیت استان مرکزی و بسیاری از عاشقان امام خمینی(ره) ، دهه طلوع انقلاب اسلامی را در خانه امام خمینی در خمین آغاز می کنند؛ خانه ای که چونان نگین انگشتری در حلقه مریدان و عاشقان امام و انقلاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، 12 بهمن در خمین یادآور مردان و زنانی است که به بهانه 12 بهمن خانه امام(ره) را آب و جارو می کنند، دختران شیشه ها را پاک می کنند و پسران خمین حیاط را آب پاشی می کنند.

12 بهمن در زادگاه بزرگترین رهبر دینی جهان، یادآور دانش آموزانی است که دهه فجر خود را در خانه امام جشن می گیرند، دختران و پسران دانش آموزی که با تزئین خانه امام به استقبال پیروزی انقلاب می روند.

12 بهمن یادآور زیباترین و زلالترین خاطره ها در خمین است شهری که امام در یکی از خانه های آن پا به جهان گذاشت تا ملتی را از رنج های  سلطه 2500 ساله پادشاهان جور نجات دهد و سروری و عزت را به آنان هدیه دهد.

امامی که هیچ برای خود نخواست تا مردمان دیارش به همه چیز برسند و تا پای جان و تا آخرین نفس بر مرام و عهدش خویش وفادار ماند. 

 

امام خمینی(ره) فرزند خلف استان مرکزی

12 بهمن خمین غرق در نور و شادی است و خانه امام روح الله کلیدواژه همه نورها و درخشندگی هاست.

 امام خمینی(ره) فرزندی از فرزندان خلف استان مرکزی است که در خمین در خانه ای که محل امن و پناه مردمان آن دیار بود به دنیا آمد، خانه ای که اکنون میعادگاه عاشقان و دوستداران اوست و هر ساله خیل عظیمی از مردم برای دیدن و بوییدن مردی می آیند که در این منزل متولد شد جوان شد و راه حوزه ودرس را در پیش گرفت و در نهایت انقلابی را به پیروزی رساند که نام حکومت دینی به خود گرفت تا قدرت اسلام را جهانی کند.

در میان روزهایی که مردم به زادگاه امام خمینی(ره) به همین نیت می روند 12 بهمن ماه شلوغ ترین روزهاست و اکنون هزاران نفر از مردم این استان دهه فجر و جشن طلوع انقلاب اسلامی را در این خانه آغاز می کنند.

زنگ انقلاب در خمین و گلباران محل تولد خمینی کبیر

هر ساله  همزمان با نخستین روز دهه فجر انقلاب اسلامی، و همزمان با ورود امام به میهن اسلامی، زنگ انقلاب در بیت تاریخی امام راحل در خمین نواخته می‌شود.

ساعت 9 و 33 دقیقه 12 بهمن همیشه خاطره انگیز است به اندازه صدای زنگی که ورود امام (ره) را اعلام می کند و با نوای خوش آن نه تنها اهالی خمین که مردم سراسر جهان را به شعف وا می دارد .

 

 

 زنگ انقلاب امروز نیز همچون سالیان گذشته با حضور استاندار مرکزی، اعضای شورای اداری استان و قشرهای مختلف مردم انقلابی شهرستان خمین در منزل  تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی نواخته و پس از آن خانه و محل تولد  خمینی کبیر گلباران شد.

خانه ای بر لب رودخانه و امامی به زلالی آب

امام خمینی(ره) در خانه ای در یکی از محله های خمین به نام لب رودخانه به دنیا آمد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در این خانه و در کنار مادر و عمه خود گذاراند.

ایشان تا 19 سالگی در این خانه در کنار مادر و عمه خویش روزگار گذراند و در این زمان و مکان بود که اولین بذرهای مبارزه در ذهن و دل ایشان کاشته شد.

بی عدالتی زمامداران منطقه بیش از پیش روح الله را برای قیامی که بتواند مردم را از ظلم و جور نجات دهد آماده کرد.

ابعاد خانه امام 
خانه دارای چند قسمت است و بیش از یک حیاط در آن دیده می شود، برج دفاعی، مسجد، آسیاب، جوی پر آب خمین و حمام با ستون های سنگی در این خانه به چشم می خورد که  هر کدام در نوع خود دیدنی اند.

این خانه دارای طرحی جامع و در دست انجام است و در کنار کتابخانه و مجموعه فرهنگی در نظر گرفته شده است.
 
 

 
 
 
خانه امام خمینی(ره) همانند 400 اثر تاریخی استان مرکزی،  به ثبت رسیده ااست ولی این اثر رنگ وبوی دیگری دارد زیرا این خانه سالانه بیش از 300 هزار گردشگر به ویژه گردشگران فرهنگی دارد.

معماری اسلامی، برای پرورش روح امام (ره)

معماری این بنا به سبک شرقی ، اسلامی است و مصالح اصلی به کار رفته در آن نیز از خشت و گل و چوب است.
 
شکل معماری، دالان های تو در تو و بنای دو برج نظامی در ضلع شمالی و جنوب قلعه، بیانگر وضعیت اجتماعی و سیاسی و حکایت از ناامنی زمان ساخت این بنا و جنگ و گریزهای آن دوران دارد.
 
این مجموعه چهار هسته ای دارای چهار حیاط است که هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارند و در بافت تاریخی شهرستان خمین چنین عمارتی کمتر یافت می شود.
 
اجزای این عمارت شامل جلوخان، فضای ورودی اصلی و پیش طاق، هشتی، دالان، حیاط (اندرونی،بیرونی و حیاط دارای شبستان)، اطاق ها، شبستان و برج است.
 
در حواشی این بنا برج دفاعی، مسجد، آسیاب ،جوی پر آب خمین و حمامی با ستون های سنگی مشاهده می شود که در نوع خود دیدنی هستند.
 
بنیانگذار خانه کنار رود
 
این بنا توسط پدر بزرگ امام( ره ) مرحوم حاج سید احمد در سال 1255 قمری به مساحت حدود 4300 متر مربع از شخصی به نام محسن خان به قیمت 90 تومان خریداری شد.
 
 
 
 
 
آیت الله پسندیده برادر بزرگ حضرت امام در خاطراتشان نقل کرده که این خانه پناهگاه مردم در روزهای ناخوش حمله یاغیان به خمین بوده است.
 
مجموعه بیت امام ( ره ) در خمین علاوه بر جاذبه های سیاسی از نظر معماری نیز در خور توجه است که می تواند به قطب گردشگری فرهنگی استان تبدیل شود.
 
پله هایی که امام از آن پای به کشور گذاشتند

حالا 12 بهمن است و هزاران نفر از مردم استان و دوستداران امام (ره)، به خانه و محل تولد ایشان آمدند تا خاطره پله هایی که معمار کبیر انقلاب از آن پای به کشور نهادند و قلب هایی که به هر گام امام گره خورده و نفس هایی که در بند حرکت چشم های امام به مردمانی که در فرودگاه مهرآباد است، امروز بار دیگر خانه امام و جایی که او چشم به جهان گشود با حضور پر شور مردم زنده می شود و صدای سلام وصلوات بلند است.
 
امروز 12 بهمن سالروز ورود امام به سرزمین مادری پس از سالها تبعید است آن هم با سوغاتی به نام جمهوری اسلامی؛ پس سلام امام؛ سلام روح الله؛ خوش آمدی به وطن.

منبع مهر نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد