پایگاه مقاومت شهید قدوسی(ره)کرمان

انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.(مقام معظم رهبری)

پایگاه مقاومت شهید قدوسی(ره)کرمان

انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.(مقام معظم رهبری)

رشد تولید علوم پزشکی کشور پس از انقلاب به مقام اول دنیا رسید

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: شیب رشد علوم پزشکی کشور پس از انقلاب و طی دهه اخیر صعودی بوده به طوری که از این نظر به مقام اول دنیا رسیدیم.


محمدعلی محققی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد دستاوردهای انقلاب در زمینه آموزش پزشکی اظهار داشت: آموزش پزشکی اکثریت رشد و تعالی خودش را مرهون تلاش‌های بعد از انقلاب است در دوره قبل از انقلاب ما فقط در چند استان بزرگ کشورمان دانشکده پزشکی داشتیم اما در حال حاضر در همه استان‌ها دانشگاه علوم پزشکی داریم و  بسیاری از مشکلات کمی و کیفی ما حل شده است.

وی افزود: در دوره پس از انقلاب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس تصویب شد و بر اساس این قانون دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات درمانی در مناطق مختلف جمعیتی کشور تشکیل و همزمان هم امور مرتبط به آموزش را بر عهده دارند.

وی گفت: این مدل ادغام یافته مدلی است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته، اما در هیچ کجای ایران مدل و تجربه ایران وجود ندارد که مجموعه خدمات سلامت توسط دانشگاه‌ها به صورت یکپارچه ارائه شود.

محققی افزود: با این کار در مناطق مختلف به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخودار نیروهای انسانی در سطح گسترده‌تر و انبوه تربیت شدند و شاخص‌های مربوط به ارائه خدمات سلامتی به سرعت تغییر یافت و سبب شد سطح سلامتی کاملاً متحول شود و بسیاری از بیماری‌ها مخصوصاً بیماری‌های واگیردار کنترل شده و شاخص‌های دیگر سلامتی ارتقا یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاسیس رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را از دیگر دستاوردهای پس از انقلاب در عرصه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: رشته‌های تخصصی پزشکی در کشور از ۸ مورد به ۲۶ مورد افزایش یافته و تاسیس این رشته‌ها سطح سلامت و آموزش پزشکی در کشور با مراکز پیشرفته پزشکی دنیا همتراز کرده است.

محققی اضافه کرد: هر نوع تخصص معتبری در هر دانشگاه دنیا ارائه می‌شود نمونه آن هم در کشور ما هم دایر شده و متناسب با آن گروه‌های آموزشی در حد استاندارد ارتقا پیدا کرده‌اند.

محققی تصریح کرد: در حال حاضر تمام ۲۱ دوره فوق تخصصی و هم دوره‌های تکمیلی و فلوشیب بعد از انقلاب دایر شده و در بعضی از زمینه‌ها مانند جراحی که ما کلاً متخصص نداشتیم و برای درمان‌های ساده بیمار باید به خارج کشور اعزام می‌شد الان در حد عالی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: بزرگترین بیمارستان‌های جراحی قلب در خاورمیانه در کشور ما مستقر است و عالی‌ترین خدمات را ارائه می‌کنند در زمینه فوق تخصصی هم روند به همین صورت است و در زمینه نیروی انسانی با تجربه به خودکفایی رسیده‌ایم.

محققی خاطر نشان کرد: تاسیس مراکز درمانی فوق تخصصی، پیشرفت در تربیت پرستاران و ماماها با تاسیس دانشکده‌های پرستاری، مامایی تقریباً در همه دانشگاه‌های کشور به نیازهای کشور پاسخ داده شد کما اینکه کارشناسی ارشد پرستاری و PHD بهداشت باروری در مامایی سطح علمی این قشر را هم ارتقا داده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاسیس دانشکده‌های علوم پایه افزود: ایجاد ۵۳ رشته علوم پایه پزشکی موجب شد تا بتوانیم نیروی متخصص را در رشته‌های علوم پایه تربیت کنیم.

وی تاسیس مراکز متعدد و تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها را از دیگر دستاوردهای عرصه پزشکی پس از انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: با تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علمی، فناوری در زمینه پژوهش جهشی بزرگ داشته‌ایم.رشد تولیدات علمی، از لحاظ کمی و کیفی در مقاطعی نسبت به همه کشورهای دنیا در راس قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان داشت: قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی در دوره جمهوری اسلامی سرلوحه کار قرار گرفت و بر اساس این قانون شاغلان این حرفه مکلف هستند قانونمند در این برنامه شرکت کنند و اطلاعات علمی خود را هر سال به روز کنند که این افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد