پایگاه مقاومت شهید قدوسی(ره)کرمان

انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.(مقام معظم رهبری)

پایگاه مقاومت شهید قدوسی(ره)کرمان

انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.(مقام معظم رهبری)

مطالعه روی 2 جانور قطبی با کمک جدیدترین دوربین محقق ایرانی

پژوهشگر ایرانی نشنال جغرافی به تازگی دوربین تحقیقاتی را تولید کرده که قادر به تحمل سرمای منهای 40 درجه است محققان دنیا امیدوارند بتوانند داده های تازه ای را با کمک این دوربین از ادامه زیست خرسهای قطبی و گوزن شمالی به دست آورند.

مهدی بختیاری- مخترع و محقق ایرانی بنیاد نشنال جغرافی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی خرسهای قطب شمال افزود: تازه ترین پروژه مطالعاتی انجام شده بر روی خرس قطبی و گوزن شمالی (Caribou) است.

وی در این باره توضیح داد: به دلیل گرم شدن کره زمین، گسترش شهرها و نابودی جنگل ها زندگی خرسهای قطبی و گوزنهای شمالی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است بر این اساس مطالعات بر روی این دو گونه جانور آغاز شد.
 
بختیاری با اشاره به جزئیات این تحقیقات، خاطر نشان کرد: در این پروژه 25 دوربین طراحی و بر روی گوزن و خرسهای قطبی نصب شد. در مرحله نخست به مدت 9 ماه و در مرحله بعدی مطالعات این دوربین ها به مدت 2 سال بر روی بدن خرس و گوزن ها قرار گرفت.
 
این محقق با اشاره به اهمیت این تحقیقات، یادآور شد: داده های این دوربینها می تواند به پرسشهای محققان در زمینه زندگی روزمره، نحوه تغذیه در طول 4 فصل، کیفیت زندگی در شرایط افزایش دمای زمین و شکار این دو گونه حیوان پاسخ دهد.
 
وی به بیان ویژگیهای دوربین های طراحی شده برای این پروژه پرداخت و ادامه داد: یکی از مشکلات زیستگاه های گوزن شمالی (caribou) و خرس  قطبی سرمای منهای 40 درجه منطقه است. بهترین دوربین های الکترونیکی تا دمای منهای 20 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. ولی‌ در این پروژه از "گرم کن" (Heater) در طراحی این دوربین استفاده شد تا بتواند دمای منهای 40 درجه را تحمل کند.
 
بختیاری وزن این دوربین را یک کیلوگرم ذکر کرد و افزود: دوربین عرضه شده ضد آب است و در برابر سرما، بارندگی و ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است.
 
این محقق ایرانی با بیان اینکه این دوربین ها مجهز به سیستم های GPS و" ترنسمیترهای" رادیویی و ماهواره ای است، خاطر نشان کرد: دوربین های طراحی شده دارای مایکرو پروسسور است و بر اساس برنامه ریزی هایی که بر روی آن انجام شد، پس از نصب دوربین بر روی حیوان مورد نظر، فیلمبرداری آغاز می شود و در زمان مشخص از بدن حیوان جدا می شود. فرستنده این دوربین که به ماهواره متصل است با ارسال سیگنال  کاربر را در جریان وضعیت دوربین قرار می دهد.
 
بختیاری یادآور شد: این دوربین اطلاعات مورد نظر را ضبط می کند و محققان با جمع آوری این داده ها می توانند نسبت به بهبود شرایط زیست جانوران در حال انقراض اقدام کنند.
 
وی با اشاره به تفاوتهای دوربین های عرضه شده توضیح داد: اطلاعاتی که از دوربین های  کنونی به دست آمده به صورت عددی بوده و این اطلاعات محدود به ردیابی جانوران می شده است و اطلاعات داده های مربوط به نحوه جفتگیری، تغذیه و مشکلات زیست آنها کامل نبود ولی با عرضه این دوربینها فضای مناسبی ایجاد شد تا با جمع آوری و تکمیل داده های قبلی بسیاری از فرضیه ها ثابت شود.

محقق نشنال جغرافی با اشاره به وضعیت گرم شدن زمین و آب شدن یخهای قطبی، یادآور شد: با آب و روان شدن یخهای قطبی دانشمندان اطلاعاتی در زمینه نحوه تغذیه خرس قطبی و محافظت از توله های آن در دست نداشتند که با تولید و نصب دوربین های طراحی شده ما امیدوار یم بتوانیم اطلاعات مورد نظر را به دست آوریم.
منبع :مهر نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد