1– ایجاد میدان رقابت با گروه همسالان و هم سطح
2 – کشف استعدادها و قابلیتهای افراد
3 – رفتار سازی محسوس
4 – پاسخ به شبهات در اسرع وقت
5 – شناخت عمیق نسبت به آحاد مخاطبین
6 – همدردی و همدلی در مشکلات فردی و خانوادگی
7 – نظارت و کنترل فردی نیروها
8 – اصلاح ارتباطات و رقابتهای برونی
9 – بستر سالم دوست یابی
10 – تقسیم کار و تقویت حس مسئولیت پذیری
11 – پاسخگویی مسئول گروه در مقابل مشکلات افراد
تعداد : 15 الی 20 نفر
زمان : 1 شب در هفته
ساعت : حداکثر یکساعت بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان : مسجد بهترین مکان برای تشکیل جلسه و بعد از آن سایر اماکن مذهبی و منازل
سن : گروه همسالان در مقطع کودکی ، نوجوانی ، جوانی یا بزرگسالی
تحصیلات : سطح تحصیلات گروه باید مشابه و نزدیک به هم باشد
نحوه نشست : حلقه ای ، چهره به چهره روی زمین و بدون تکلف
نحوه بحث : مشارکتی و گفتگوی طرفین
برنامه ها : دارای برنامه معین و لکن منعطف به تناسب شرایط
تشویق و تنبیه : تشویق در ملاء عام و در حضور سایر اعضاء و تنبیه و تذکر بصورت فردی و دور از انظار دیگران
مدیریت : مسئول گروه به روش اقتضائی و به شیوه رهبری ، گروه را هدایت کند
فعالیتها : کارها بصورت مشارکتی و با تقسیم کار بین اعضاء گروه به پیش میرود
– مربی : فردی که به امورات تربیتی ، بصیرتی و معرفتی جهت رشد و تعالی اعضای گروه تسلط لازم داشته باشد.
2 – مسئول گروه : به فردی اطلاق می شود که مدیریت اجرایی گروه را به عهده دارد.
3 – اعضای گروه : تعداد محدود و معینی از افراد همسطح از لحاظ سنی ، تحصیلات و ...
تذکر :
1 – اولویت دارد که مربی و مسئول گروه یک نفر باشد.
2 – در یک مجموعه وجود یک مربی ضرورت دارد.
3 – چند گروه می تواند زیر نظر یک مربی فعالیت داشته باشد.
1 – طرح صالحین ، اقدام محوری ، عمده و اساسی رده های نیروی مقاومت بسیج در راستای ارتقاء سطح کیفی و معنویت و بصیرت بسیجیان می باشد.
2 – از منظر ما طرح صالحین با تمام ظرافتهایی که دارد مهمترین مأموریت فرهنگی و معنوی ما می باشد.
اجرای طرح با تشکیل حلقه های تربیتی به تعداد 15 تا 20 نفر شکل می گیرد که یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلابه ، افراد را ارائه میدهد.
مباحث بصورت مباحثه طرفین پیش میرود و افراد هر سئوالی داشته باشند ، از استاد یا مربی می پرسند و پاسخ سئوالات خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحث و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود.
مهمترین رکن طرح ، ارتباط مربی و استاد با اعضای گروه بصورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند.
بهترین حلقه تربیتی آن است که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آنها ارتباط معنوی و عاطفی داشته و کارهای تربیتی خود را دنبال کند.
1 – ایمان کمتر در کلاس بدست می آید ، بیشتر در جلسات موعظه ، در برخورد خوب و بیشتر از همه در رفتار ما و در سوق دادن آنها به نماز ، عبادت ، ذکر ، تضرّع و توسّل بدست می آید.
2 – جوانها ، از معارف بلندی که جزء بهترین آنها ( آثار شهید مطهری ) است ، حتماً استفاده کنید.
3 – مجموعه فکری درست بکنید ، از آدمهای مطمئن ( یک مجموعه اندیشه روز ).
4 – بهره گیری از نیروهای عاطفی در کنار فعالیت عقلی.
5 – جوان اول باید احساس مسئولیت کند ، مثل پر کاهی در امواج حوادث نباشد.
6 – ای بسا با تشکیل کلاس ، معلومات فرد را از دین بالا می بریم ، در حالیکه ایمان او بیشتر نشده است.باید معلومات دینی هم بالا برود.
7 – باید آنچنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید.
8 – بسیجی می تواند محور باشد ، انسانهایی را به خود جلب کند ، بیست نفر را به دور خود جلب کند.
9 – انسان برجسته در میدان رزم دارای بنیّه قویّ فرهنگی ، خودجوش در عرصه سیاست ، توانا در تبلیغ دین ، باید اینگونه افراد درست کنید.
1 – تعالی معنوی توأم با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان.
2 – تعلیم و تربیت مدیران و مربیان شایسته و کارآمد در عرصه های مختلف تربیتی ، فرهنگی و ...
3 – تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان و ...
در پی اوامر مقاممعظم رهبری در خصوص توجه بیشتر سپاه به بسیج و لزوم ارتقای سطح آموزشها و معنویتافزایی در میان بسیجیان، نیروی مقاومت بسیج دستخوش تحولاتی در ساختار و تغییر مأموریت معاونتهای مختلف گردید.
برای آشنایی بسیجیان گرانقدر با تغییر و تحولاتی که در نیروی مقاومت بسیج شکل گرفته یا در حال شکلگیری است درصددیم تا سلسله گفتگوهایی با معاونتهای تخصصی بسیج انجام دهیم.